Wakmann A-13 Urverk

Jeg fikk spørsmål her om dagen, om jeg kunne se på et cockpit instrument som har stått i en Lockheed F-104 Starfighter. Klokka fungerte ikke helt som den skulle, så da måtte jeg fikle litt med den.

Denne klokka er fra tidsepoken den kalde krigen, og det Amerikanske forsvars departementet utstyrte alle flyene sine i denne perioden med akkurat denne typen klokke. 

Alle klokkene blei laget med følgende spesifikasjoner: 8 døgn gangreserve (klokka måtte trekkes manuelt), egen stoppeklokke funksjon (start, stopp og resett ved å trykke på knapp oppe i høyre hjørne), og ha minimum 15 juveler i verket.

Klokka trekkes og stilles med knotten nede i venstre hjørne.

Starfighter F-104
Urverk
Urverk

Produsenten av denne klokka er Wakmann. Hr Wakmann startet sitt selskap Wakmann Watch Company i New York i 1946. Wakmann er opprinnelig fra Russland, men bodde i Portugal, før han flyttet til USA under andre verdenskrig. Wakmann blei den offisielle leverandør på klokker til det Amerikanske forsvaret.

Wakmann  bruker på dette A-13 verket , et Lemania 7546 verk som er produsert i Sveits. Det har 17 juveler og egen stoppeklokke funksjon. Denne klokka blei montert i alle «Kalde Krig fly» som feks U2, F4 Panthom, Starfighter f-104 osv.

Starfighter F-104

Cockpit

cockpit

Klokka står til venstre for stikka, og under det gule håndtaket, her merket med rød pil.

En pensjonert jagerfly pilot sa følgende da han så bildene mine av klokka: Åh, ja dette var et avansert instrument som blei brukt hele tiden. Tid og kurs var stort sett det vi hadde på kartet.

De militære spesifikasjonene på klokka gjaldt ikke bare antall juveler og gangreserve, men også avvik på tid. De hadde helt klare retningslinjer på hvor stort avvik som blei tolerert på visse temperaturer. Det ville være katastrofal for pilot og fly, om klokka senket mye, eller gikk alt for fort.

Her kan man lese mere om Wakmann og utvikling av merket.

Legg igjen en kommentar

Lukk meny